عرفان هاي نوظهور دام شياطين براي قلوب پاك جوانان ماست
نوشته شده توسط : محمد

عرفان هاي نوظهور دام شياطين براي قلوب پاك جوانان ماست
به گزارش پايگاه اطلاع رساني آثار ‌آيت‌ا... مصباح يزدي، رئيس مؤسسه آموزشي و پژوهشي امام خميني(ره) قم در ديدار با جمعي از طلاب مدرسه علميه معصوميه با اشاره به ويژگي عصر حاضر، در خصوص سرعت گرفتن حركت و تحولات زندگي گفت: در گذشته سال‌ها و‌ چه‌بسا قرن‌ها طول مي‌کشيد تا تحولاتي در جوامع واقع شود، اما امروزه تحولاتي عميق‌تر در مدت زمان كوتاهي صورت مي‌گيرد.
آيت‌ا... مصباح يزدي با اشاره به پيروزي انقلاب اسلامي گفت: شرايطي كه براي پيروزي انقلاب اسلامي حاصل شد و به دنبال آن امكاناتي كه براي پيشرفت اسلام در جهان فراهم شد، حتي براي خوشبين‌ترين افراد نيز قابل تصور نبود.
وي با اشاره به شرايط امروز كشورمان اظهار داشت: كشوري كه روزي دست‌‌نشانده آمريكا بود و هيچ نقشي در معادلات بين‌المللي نداشت و حتي در كشورهاي اسلامي بدنام بود و مردم آن را «اخ‌اليهود» مي‌ناميدند، امروز بسيار قدرتمند و عزتمند شده و در معادلات جهاني بسيار تأثيرگذار ظاهر مي‌شود.
آيت‌ا... مصباح يزدي در تبيين نعمت عظيم انقلاب اسلامي گفت: در كشوري كه روزي روحاني مايه ننگ خانواده و طايفه به شمار مي‌رفت و حتي متدين‌هاي ما نيز کار روحانيت را گدايي محترمانه مي‌دانستند و شاه کشور را با حمايت‌هاي آمريكا و مستشاران آمريكايي اداره مي‌كرد، کسي خواب اين را هم نمي‌ديد که يك روحاني در رأس حکومت کشور قرار گيرد و نه تنها قانونا اين‌گونه باشد بلکه همه مردم از عمق دل به او عشق بورزند.
عضو مجلس خبرگان رهبري با اشاره به نعمت ولايت‌فقيه گفت: در فتنه اخير نيز رهبري با نقش اعجازگونه خود كشتي نظام را به ساحل امن رساند.
وي با اشاره به وجود يك تحول روحي و رواني در جامعه گفت: عوامل عادي هم‌چون گسترش رسانه‌ها و پيشرفت تكنولوژي، ايجاب مي‌كند كه توجه به ماديات و لذت‌هاي مادي و فسادهاي اخلاقي و اجتماعي افزايش يابد و اگر چه اين امور در جامعه ما نيز اثرات قابل توجهي داشته است، اما در كنار آن يك گرايش قوي و غير قابل تفسيري در جهت معنويت و ارزش‌هاي الهي نيز ايجاد شده است كه نشان از اراده الهي دارد.
آيت‌ا... مصباح يزدي دستيابي دانشمندان جوان ايراني به پيشرفت‌هاي صنعتي را مرهون زحمات افراد بلند همت دانست و گفت: افرادي كه اختراعاتي را رقم زدند، داراي همتي بلند بودند و منتظر نتيجه در كوتاه مدت نبودند، و به طريق اولي، در برابر نعمت عظيم حکومت اسلامي كه خداوند به ما عطا كرده وظيفه ما همت بلند و اهميت ندادن به منافع شخصي و زودگذر است و بايد با فعاليت‌هاي بنيادين، اسلام را در جهان ترويج كنيم.
عضو مجلس خبرگان رهبري با اشاره به انتظارات طلاب در هنگام ورود به حوزه‌هاي علميه، و کاستي‌ها و موانع موجود گفت: نبايد كمبود‌ها و نواقص ما را سرخورده و مأيوس كند؛ چرا كه نگرش يك طلبه نسبت به وظيفه خود بايد نگرشي جهادي باشد، نه نگاه شغلي. همان‌گونه كه در دوران هشت سال دفاع مقدس رزمندگان با احساس وظيفه جان خود را در راه خدا فدا كردند.
وي با اشاره به اين‌که طلاب بايد در مقابل دشمنان دين به جهاد علمي بپردازند، گفت: ارزش كار طلابي كه چنيني نگرشي داشته باشند، بارها از ارزش رزمندگان در دفاع مقدس بيش‌تر است، چرا كه آن‌ها در مقابل دشمن آب و خاك ايستادند، اما اين طلاب در برابر دشمن دين ايستاده و براي حفظ ميراث انبيا و دستاوردهاي سيدالشهدا عليه‌اسلام جهاد مي‌كنند، و اگرنسبت به تبليغ، تحصيل و پژوهش چنين نگرشي داشته باشيم همه مشكلات در اين راه ساده خواهد شد.
آيت‌ا... مصباح يزدي با اشاره به اين‌که جنگ بين حق و باطل از ابتداي خلقت وجود داشته و در آينده هم وجود خواهد داشت، ادامه داد: توسل و توجه به حضرت ولي عصر(عج) همواره مايه اميدواري طلاب بوده است و طلاب بايد بدانند كه اگر با صداقت براي خشنودي ايشان تلاش كنند، آن حضرت هرگز آن‌ها را رها نخواهد كرد.

عرفان‌هاي نوظهور دام شياطين براي قلوب پاك جوانان ماست
رئيس مؤسسه آموزشي و پژوهشي امام خميني(ره) همچنين در همايش آسيب‌شناسي فرقه‌هاي نوظهور، با اشاره به آيات قرآن كريم گفت: انسان به گونه‌اي آفريده شده كه گرايشي به خدا دارد و معمولا از اين گرايش به گرايش فطري خداشناسي يا حق‌طلبي تعبير مي‌شود و اين اساس زندگي انساني است كه انسان با خروج از آن با مشكلات عديده‌اي مواجه مي‌شود.
آيت‌ا... مصباح يزدي با اشاره به انبوه مشکلات فرهنگي و اجتماعي در مغرب زمين به موضوع نياز انسان به آرامش پرداخت و خاطر نشان كرد: پس از اين‌که بسياري از مردم مغرب زمين از همه جا سرخورده شدند متوجه شدند که منشأ اين مشکلات منحرف شدن آن‌ها از جهت اصلي خلقت است. بنابر اين به اين فکر افتادند که به سوي معنويات بروند. عده‌اي طبيعت‌گرا شدند و به دنبال كناره‌گيري از جمع رفتند، و عده‌اي نيز به روش‌هاي به اصطلاح عرفاني روي آوردند تا از راه مراقبت و رياضت بتوانند آرامشي براي خود كسب كنند. البته اين روش در مشرق زمين سابقه طولاني دارد و اين رياضت‌ها نزد بوديست‌ها و هندو‌ها رايج بوده است.
عضو مجلس خبرگان رهبري با اظهار تأسف از اين‌که اثراتي از موج اين گرايش‌ها به كشورهاي اسلامي و از جمله كشور ما هم رسيده اظهار داشت: برخي روش‌هاي عرفاني مانند شيطان‌پرستي، روش‌هايي است كه واضح البطلان بوده و از آن‌جا كه با تعاليم شرع و دين منافات دارد، جوانان مؤمن و متدين کم‌تر به آن‌ها گرفتار مي‌شوند. اما مسأله جدي كه حتي در دانشگاه‌ها و محافل علمي نيز مطرح مي‌شود، نوع تفكري است كه جوانان پاك و مؤمن ما را منحرف مي‌كند، چرا كه گاهي افکار و گرايش‌هايي ترويج مي‌شود که جنبه قداستي دارد و با آهنگ مقدس و پرجاذبه‌اي مطرح مي‌شود و جوان‌هاي بسيار پاک و مخلصي را در اثر ناآگاهي جذب مي‌کند.
وي ادامه داد: اين تفكر تنها راه رسيدن به كمالات معنوي را دين نمي‌داند، و راه‌هايي كوتاه‌تر و آسان‌تر به‌عنوان عرفان براي رسيدن به كمال معرفي مي‌کند.
آيت‌ا... مصباح يزدي با تأکيد بر اين‌که مسؤولان بايد متوجه رواج اين نوع عرفان‌ها باشند، به تبيين واژه عرفان پرداخت و گفت: در نوعي از عرفان كه با دين مرتبط است، انسان در اثر بندگي خداوند داراي قدرت‌هايي مي‌شود كه عنايت و عطيه الهي است، اما عرفاني كه امروز در سطح جهان ظهور كرده ربطي به خداوند و شناخت او ندارد، يعني محور فكري آن شناخت خدا نيست، بلكه حالت روحي برتري است که در آن انسان بر اثر رياضت‌هايي كه تحمل مي‌كند به قدرت‌هايي دست مي‌يابد.
رئيس مؤسسه آموزشي و پژوهشي امام خميني(ره) با اشاره به قدرت‌هايي كه اين افراد كسب مي‌كنند گفت: همان‌گونه كه انسان با ورزش جسم خود را قدرتمندتر مي‌كند، با رياضت نيز به حالت روحي برتري مي‌رسد كه به دين و شناخت حقايق ربطي ندارد.
وي با بيان اين كه اين عرفان نمي‌تواند جايگزين دين در زندگي بشر شود، اظهار داشت: دين براي انسان برنامه زندگي ارائه مي‌كند كه انسان با عمل به آن مي‌تواند به هدف خلقت و كمال برسد، اما آن‌چه امروز به‌عنوان عرفان مطرح مي‌شود با رسيدن به كمال تلازم ندارد.
آيت‌ا... مصباح يزدي با تأکيد بر اين‌که هركاري براي خدا انجام شود ارزش داشته و نتيجه‌بخش خواهد بود، اظهار داشت: يكي از علت‌هاي استقبال از اين روش‌هاي عرفاني علي‌رغم رياضت‌هايي كه در آن‌ها وجود دارد اين است كه دين براي رسيدن به کمال يك برنامه كلي و دائمي دارد و انسان در تمام لحظات زندگي، بايد مراقب اعمال خود باشد و مرتكب حرامي نشود و دائما تحت فرامين و نواهي الهي قرار بگيرد، اما رياضت در روش‌هاي عرفاني اگر چه دشوار اما داراي مدت محدودي است و اين انگيزه‌اي مي‌شود تا فرد حاضر به تحمل رياضت‌ها در اين مدت محدود شود و در عوض خود را در ساير لحظات آزاد و رها احساس کند.
عضو مجلس خبرگان رهبري ادامه داد: آن‌چه كه علناً مخالف اسلام و دين است، براي افراد متدين واضح البطلان است، اما آن‌چه خطرناك است اين است كه اين روش‌ها گاهي با عنوان دين مطرح مي‌شود و در كنار آن مواردي خلاف احکام اسلام ضميمه مي‌شود كه ممكن است برخي جوانان و متدينان نيز به خاطر عدم آگاهي كامل نسبت به دين جذب آن شده و منحرف شوند.
اين استاد اخلاق حوزه علميه گفت: اين عرفان‌هاي نوظهور دام بزرگ شيطان براي جوانان پاك و مومن است و گاهي كساني كه حتي حاضرند در راه دين جان خود را فدا كنند به اين مسير كشيده مي‌شوند.
آيت ا... مصباح در پايان خاطر نشان كرد: از اين رو وظيفه ماست كه مباني دين را به صورت مستحكم بيان كرده و منابع مفيد مطالعاتي همچون آثار استاد شهيد مطهري را به جوانان معرفي كنيم.

فهم قرآن كريم عروة الوثقايي است كه با آن گمراه نمي‌شويم
رئيس مؤسسه آموزشي و پژوهشي امام خميني(ره) همچنين در همايش تبيين ضرورت دروس معارف قرآن با اشاره به سفر مقام معظم رهبري به استان قم گفت: با حضور ايشان در قم، مردم و طلاب اين استان مورد عنايت حضرت بقية ا... قرار گرفتند.
آيت‌ا... مصباح يزدي در بيان انگيزه نوشتن كتب دروس معارف قرآن كه در حال حاضر در مؤسسه امام خميني(ره) تدريس مي‌شود، گفت: در دهه سي شمسي نخبگاني همچون شهيد بهشتي، رباني شيرازي و قدوسي به برنامه‌ريزي در مدرسه حقاني پرداخته بودند تا تدريجا کمبودهاي حوزه نسبت به نيازهاي جامعه برطرف شود. و بنده در آن‌جا براي تدريس تفسير دعوت شدم. پس از گذشت چند سال متوجه شدم كه اگر بخواهيم به روش سنتي رايج تفسير را ادامه دهيم تفسير كل قرآن بيش از بيست سال طول خواهد كشيد كه آن هم گزيده‌اي از تفاسير و نظريه مفسران خواهد بود كه هرچند مفيد است، اما نمي‌تواند پاسخگوي نيازهاي جامعه و شبهات روز باشد.
اين استاد تفسير قرآن كريم ادامه داد: همين مسأله سبب شد تا به فكر بيفتم تا مطالب قرآن را دسته‌بندي كنم تا به صورت موضوعي عنوان شود و در هر موضوع چند آيه قرآن كريم مورد بحث قرار گيرد. البته ملاك‌هاي تقسيم‌بندي متفاوت بود و بالاخره در همين 9 بخشي كه تنظيم و چاپ شده، دسته‌بندي شد.
آيت‌ا... مصباح يزدي با تأکيد براين‌که فهم صحيح قرآن عروة الوثقايي است كه با آن گمراه نمي‌شويم، اظهار داشت: اما اين روش دسته‌‌‌‌‌بندي مشتمل بر حصر عقلي نيست و هيچ كس ادعا ندارد كه بي‌نقص است.
وي با اشاره به برخي سؤالاتي كه در خصوص اين دروس و كتب آن مطرح شده افزود: در اين كتب کم‌تر از روايات استفاده شده چرا كه اگر از روايات استفاده مي‌شد، جاي بحث‌هايي در خصوص دلالت و سند آن‌ها وجود داشت، در حالي‌كه درخصوص قرآن از حيث سند نمي‌توان اشكال كرد و اگر دلالت‌ها نيز اطمينان‌بخش باشد و با روش عقلايي با توجه به قرائن لفظيه و مقاميه بيان شود، براي همگان قابل قبول خواهد بود، و از طرفي اگر قرار بود روايات هم كار شودحجم مطالب بسيار زياد مي‌شد و به‌عنوان برنامه درسي قابل اجرا نبود.
آيت ا... مصباح يزدي ادامه داد: همچنين تجربه‌اي از مرحوم علامه طباطبايي در تفسير گران‌سنگ الميزان وجود داشت و آن جدا كردن بحث‌هاي روايي از مباحث عقلي و قرآني صرف بود كه به همين دليل آن تفسير حتي مورد توجه اهل سنت نيز قرار گرفته بود.
وي با اشاره به اين‌که علي‌رغم زحمت‌هاي برخي دوستان، هنوز اين كتاب به صورت كتاب درسي در نيامده است اظهار داشت: از سويي شكي نيست كه اين كتب بي‌نقص نيست و ازسوي ديگر پرداختن به مسائل قرآني در اولويت قرار دارد و چه بسا كسي بتواند با دقت مباحثي را مطرح كند كه مفيدتر و بهتر باشد.
وي در پايان بر اهميت قرآن كريم تأکيد كرد و گفت: بهترين و مفيدترين چيزي که براي طلبه در اين عصر سراغ دارم خواندن معارف قرآن است.

 





:: موضوعات مرتبط: جوان در دام و کمین کنندگان برای جوانان , ,
:: برچسب‌ها: عرفان هاي نوظهور دام شياطين براي قلوب پاك جوانان ماست ,
:: بازدید از این مطلب : 578
|
امتیاز مطلب : 4
|
تعداد امتیازدهندگان : 1
|
مجموع امتیاز : 1
تاریخ انتشار : جمعه 30 تير 1391 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: